Tutup Tirai Kongres Ekonomi Bumiputera 2024: Memperkasa Agenda Ekonomi Bersama di Putrajaya Malaysia

Berita, Internasional197 Dilihat

KOARNEWS – KEB Kongres Ekonomi Bumiputera2024 mengakhiri tiga hari acara penuh dengan semangat dan komitmen untuk memperkuat agenda ekonomi bersama bagi komuniti Bumiputera di Malaysia. Acara yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya ini menarik perhatian para pemikir ekonomi, profesional industri, serta pemimpin politik dan akademik dari seluruh negara.

Naib Canselor, Prof Dato’ Gs Ts Dr Mohd Ekhwan Hj Toriman, menjadi salah satu figur penting yang hadir dalam acara tersebut. Beliau menyampaikan ucapan pembukaan yang membangkitkan semangat kebersamaan dan kerjasama dalam memajukan ekonomi Bumiputera.

KEB 2024 adalah acara tahunan yang dirasmikan pada hari Jumaat sebelumnya. Sejak saat itu, berbagai sesi dan forum telah diadakan untuk membahas isu-isu ekonomi yang relevan dengan komuniti Bumiputera. Hari terakhir KEB melihat sesi pembentangan rumusan yang melibatkan 10 ahli panel terkemuka dalam bidang mereka.

Diantara panelis tersebut adalah Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek, seorang tokoh yang memiliki pengalaman luas dalam bidang politik dan ekonomi. Datuk Wira Dr. Haji Ameer Ali Mydin, seorang ahli perniagaan yang terkenal dengan kejayaannya dalam industri runcit, turut menyumbangkan pandangannya yang berharga.

Turut hadir pula Datuk Dr. Hafsah Hashim, seorang akademikus yang telah mengabdikan dirinya dalam penelitian ekonomi Malaysia. Tan Sri Abdul Wahid Omar, bekas Menteri Kewangan yang kini aktif dalam sektor korporat, memberikan perspektifnya dari sudut pandang pengurusan korporat dan pembangunan ekonomi.

Prof. Emerita Tan Sri Dato’ Seri Dr. Mazlan Othman, seorang saintis ruang angkasa yang dihormati, menyajikan pandangannya mengenai perkembangan teknologi dan inovasi dalam konteks ekonomi Bumiputera.

Sesi pembentangan rumusan tersebut juga dikelola oleh Datuk Wira Dr. Asyraf Wajdi Dato’ Dusuki, yang memastikan bahwa suara dan pandangan setiap panelis dihargai dan diberikan perhatian yang sewajarnya.

Diskusi yang berlangsung di sesi tersebut sangat bermanfaat, dengan pemikiran-pemikiran segar dan gagasan-gagasan inovatif yang diajukan oleh para panelis.

Selain dari sesi pembentangan rumusan, Kongres Ekonomi Bumiputera2024 juga menampilkan sesi Aspirasi Masa Hadapan Bumiputera oleh Menteri Ekonomi, Tuan Rafizi Ramli. Sesi ini menjadi platform bagi para pemimpin politik untuk berinteraksi langsung dengan komuniti Bumiputera dan mendengarkan aspirasi serta keperluan mereka.

Tuan Rafizi Ramli menyampaikan komitmen kerajaan dalam memastikan keadilan ekonomi dan pembangunan yang inklusif bagi semua rakyat Malaysia, termasuklah komuniti Bumiputera. Beliau menegaskan pentingnya kolaborasi antara sektor awam, swasta, dan masyarakat sipil dalam mewujudkan pembangunan yang berkekalan dan berdaya tahan.

Acara ditutup dengan perasmian oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, yang menerima laporan penuh dari Sesi Libat Urus KEB yang telah dibentangkan oleh urusetia utama. Dalam ucapan penutupnya, Dato’ Seri Anwar Ibrahim menegaskan komitmen kerajaan dalam memperluas agihan ekonomi dan mengembangkan ekonomi Bumiputera selaras dengan kerangka ekonomi MADANI.

“Kita harus terus berusaha untuk memastikan setiap rakyat Malaysia, termasuklah komuniti Bumiputera, memperoleh manfaat daripada kemajuan ekonomi negara ini. Kita perlu membangun ekosistem yang inklusif dan merangkul kepelbagaian sebagai kekuatan utama pembangunan kita,” kata beliau.

Turut hadir dalam perasmian penutup KEB adalah Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi, yang menyatakan sokongannya terhadap usaha-usaha untuk meningkatkan taraf ekonomi komuniti Bumiputera. Beliau menyeru semua pihak untuk bersatu padu dalam mewujudkan visi Malaysia yang sejahtera dan berdaya saing tinggi.

Selain daripada sesi-sesi utama, KEB 2024 juga menyediakan ruang bagi agensi kerajaan, rakan industri, dan rakan strategik untuk mempamerkan informasi dan inisiatif mereka di ruangan lobi utama. Ini memberi peluang kepada para peserta untuk mendapatkan maklumat terkini dan menjalin hubungan kerjasama yang lebih erat.

Kongres Ekonomi Bumiputera 2024 telah menjadi acara yang penting dalam kalender ekonomi Malaysia, memperlihatkan komitmen kerajaan dan masyarakat dalam memperkuat agenda ekonomi bersama bagi kemajuan negara.

Dengan semangat kerjasama yang terus berkobar, diharapkan bahwa Kongres Ekonomi Bumiputera2024 akan terus menjadi platform untuk merangka strategi dan inisiatif yang membawa manfaat kepada semua lapisan masyarakat, termasuklah komuniti Bumiputera.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *